Deeltjesteller

Op deze pagina kunt u alle informatie vinden over de Capelec CAP3070 deeltjesteller, maar hieronder hebben we alvast een paar belangrijke en onderscheidende punten van de Capelec deeltjesteller uitgelicht:
1. Goedkeuring voor Nederland, maar ook voor de Europese regelgeving geschikt
(dus ook die van Duitsland die strengere eisen stelt aan de deeltjesteller).
2. Voorbereid op het meten aan de toekomstige EURO 7 benzine motoren.
3. Meetkamer met ervaring; door overname Fins bedrijf met jaren ervaring in
deeltjestechniek.
4. Gepatenteerd aanzuigsysteem dat er voor zorgt dat er geen vervuiling op treedt in de
tester.
5. Door het Extended DC principe net zo nauwkeurig als een CPC tester.
6. Ons tarief voor het onderhoud en de keuring van de tester dat wij al wel op papier
zetten en voor de 1e 5 jaar garanderen.

 

Per 1 juli 2022 wordt de APK-keuring voor dieselvoertuigen uitgebreid met een verplichte controle op de kwaliteit van de roetfilter met behulp van een nauwkeurige deeltjesteller. Een goed functionerende roetfilter zorgt voor een minimale uitstoot en belasting van het milieu. Met behulp van een nauwkeurige deeltjesteller test u eenvoudig hoeveel deeltjes er per cm3 worden uitgestoten en of het roetfilter nog voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen. Bij JN Testapparatuur vindt u de CAP3070 deeltjesteller: een hoogwaardige deeltjesteller van het merk Capelec die voldoet aan alle kwaliteits- en veiligheidseisen die vanaf 1 juli 2022 verplicht zijn voor de APK-keuring van dieselvoertuigen.

De CAP3070 deeltjesteller is verkrijgbaar als uitbreiding op uw bestaande Capelec emissie apparatuur en als standalone uitvoering.

Wilt u zich als RDW APK-keuringsinstantie alvast voorbereiden op de nieuwe wettelijke APK-eisen en geen klanten teleurstellen? Neem dan direct contact op met een van onze specialisten. We geven u graag persoonlijk advies en informeren u over de kosten en mogelijkheden van onze deeltjesteller.

0341-265065Contactformulier

Wat is een deeltjesteller?

Iedere dieselmotor is voorzien van roetfilter die ervoor zorgt dat de schadelijke deeltjes in uitlaatgassen grotendeels niet in de open lucht terecht komen. In tegenstelling tot de nieuwste dieselvoertuigen, geldt voor veel oudere dieselvoertuigen dat het roetfilter niet meer volledig functioneert, waardoor er een teveel aan schadelijke fijnstof de open lucht in gaat. Het fijnstof dat vrijkomt bij een dieselmotor is schadelijk voor zowel de menselijke gezondheid als het milieu. De nanodeeltjes die vrijkomen zijn met het oog niet waarneembaar, waardoor innovatieve APK-testapparatuur nodig is. De CAP3070 deeltjesteller detecteert deze fijnstof wel, waardoor APK-monteurs in staat zijn om de werking van de roetfilter zeer nauwkeurig te testen. Voor dieselvoertuigen vanaf 2015 geldt een maximaal aantal van 1.000.000 deeltjes per cm3. Wanneer de testresultaten aangeven dat er meer dan 1.000.000 deeltjes per cm3 vrijkomen, dient het roetfilter vervangen te worden.

Hoe werkt een deeltjesteller?

Momenteel maken de meeste APK-keuringsinstanties gebruik van een roetmeting door de rookemissie te meten tijdens het hoogst haalbare toerental. Deze vrije acceleratie is door de invoering van de deeltjesteller niet meer nodig. De geavanceerde deeltjesteller van Capelec meet het aantal deeltjes per cm3 bij een stationair toerental, waardoor hij zowel milieuvriendelijker als makkelijker in gebruik is tijdens de APK-keuring. Voor betrouwbare meetresultaten is het echter wel van belang dat de dieselmotor goed op temperatuur is.

Vanaf wanneer is de deeltjesteller verplicht voor APK-keuringen?

De deeltjesteller is vanaf 1 juli 2022 een verplicht onderdeel van de APK-keuring. Let op: dit geldt uitsluitend voor diesel voertuigen. Als APK-keuringsinstantie bent u vanaf dat moment dus verplicht om een deeltjesteller aan te schaffen en te gebruiken tijdens de APK van dieselvoertuigen. Voor APK-keuringsinstanties die uitsluitend APK-keuringen uitvoeren voor benzinevoertuigen is het echter niet nodig/verplicht om een deeltjesteller aan te schaffen. De klanten die je hierdoor als erkende garage mist, wegen echter bij lange na niet op tegen de relatief kleine investering van een deeltjesteller:

  • Kostprijs Capelec deeltjesteller: incl. certificaat en 2 jaar garantie € 4.750,-
  • Afschrijving in 5 jaar is € 950,- per jaar.
  • Jaarlijkse certificeringskosten zijn max. € 225,- per jaar.(klanten die al een Capelec roetmeter en/of viergastester hebben betalen € 150,-).
  • U brengt de klant b.v. € 20,- of € 25,- extra in rekening voor de APK test.
    Dan heeft u € 950,- + € 225,- = € 1.175,- : 20 = 59 keuringen nodig om de jaarlijkse vaste kosten terug te verdienen en bij € 25,- 47 keuringen!

Voor welke voertuigen is een deeltjesteller verplicht tijdens de APK?

Het testen van het roetfilter met behulp van een deeltjesteller is verplicht voor APK-keuringen van dieselmotoren met een roetfilter. Dit is terug te vinden in het raadpleegscherm bij het kopje ‘Roetfilter verplicht’. Hierbij geldt dat het voertuig wordt afgekeurd als meer dan 1.000.000 schadelijke nanodeeltjes per cm3  vrijkomen tijdens een stationair toerental.

Onderstaande link verwijst naar een artikel in het magazine APK Keurmeester van september 2021 waarin een schema is terug te vinden voor het keuren van diesel voertuigen vanaf 1-7-2022:

Keuren diesel vanaf 1-7-2022 (APK Keurmeester sept. 2021)

Wilt u nog meer informatie over de deeltjestest?

Bezoek dan de website www.deeltjestest.nl en bestel het boek ‘Roet in beeld’.

Contact opnemen met JN Testapparatuur

Heeft u vragen over onze deeltjesteller van Capelec of wilt u meer informatie over de wetgeving m.b.t. de deeltjesteller voor APK-keuringen? Neem dan contact met ons op of vraag uw deeltjesteller direct aan via onderstaande knoppen. We nemen zo snel mogelijk contact met u op en voorzien u graag van persoonlijk advies.

0341-265065Contactformulier

JN Testapparatuur, gespecialiseerd in APK testapparatuur.

Koop bij de man die repareren kan!

Goede prijs/kwaliteit verhouding en 100% klanttevredenheid.