APK staat voor Algemene Periodieke Keuring en is een verplichte keuring die elke auto in Nederland moet ondergaan. De APK-keuring is bedoeld om de verkeersveiligheid te waarborgen. Het doel is om te zorgen dat auto’s die op de weg rijden aan de veiligheidseisen voldoen.
De APK-keuring is verplicht voor alle auto’s die op de openbare weg rijden, ongeacht het brandstofsysteem. Het is een uitgebreide keuring die het technische deel, het milieu en de verkeersveiligheid van de auto beoordeelt. De APK-keuring voor een dieselauto is net zo belangrijk als voor een benzineauto, alleen dan net een beetje anders. In dit artikel leest u alles wat u moet weten over de nieuwe APK-regeling voor dieselauto’s.
APK voor diesel auto’s wordt strenger
De APK voor dieselauto’s is vanaf 2023 veel strenger. In plaats van alleen visueel te controleren of er een roetfilter aanwezig is, wordt er tijdens de APK gecontroleerd of de dieselauto een goed werkend roetfilter heeft met behulp van een zogenaamde ‘deeltjesteller’.
Het roetfilter zorgt ervoor dat vrijwel alle dieseldeeltjes worden opgevangen. Doordat dit voordelen heeft voor het milieu vallen deze dieselvoertuigen in een goedkopere klasse voor de wegenbelasting dan de (verouderde) dieselvoertuigen zonder roetfilter. Om van dit voordeel gebruik te blijven maken moet tijdens de APK de werking van het roetfilter gecontroleerd worden met de deeltjesteller.
Daarnaast is het ook van invloed op de APK-keurmeesters, die de deeltjesteller aan moeten schaffen om de dieselvoertuigen die vanaf fabriek zijn uitgevoerd met een roetfilter te controleren. Niet alleen bij de APK wordt er strenger gekeken naar dieselauto’s. Het verwijderen van een roetfilter is niet langer toegestaan volgens de wet, waardoor bestuurders die rondrijden met een voertuig waarbij het roetfilter is verwijderd een boete kunnen ontvangen bij een controle waarbij ook RDW is betrokken.
De staatssecretaris van infrastructuur en waterstaat, Vivianne Heijnen, heeft deze maatregelen genomen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Met de invoering van deze vernieuwde APK-procedure wordt gezorgd voor een beter leefmilieu.
Gevolgen voor de Dieselrijder
De APK voor dieselauto’s wordt veel strenger. Als gevolg hiervan zullen dieselrijders over het algemeen meer kosten moeten maken om de APK te halen. Als de auto niet voldoet aan de eisen, zullen er extra reparaties nodig zijn. Daarnaast is het mogelijk dat de auto geen APK meer krijgt als er te veel schadelijke stoffen worden uitgestoten.
Gevolgen voor de APK-keurmeester
De APK-keurmeester zal door de nieuwe regelgeving geconfronteerd worden met een aantal extra verplichtingen. Ten eerste zal hij een extra investering moeten doen: de APK-keurmeester zal een deeltjesteller moeten aanschaffen om de dieseldeeltjes te meten. Daarnaast zal de APK-keurmeester meer kennis moeten vergaren op het gebied van dieselmotoren, zodat hij deze precies kan controleren en de conclusie kan trekken of er een kapot roetfilter aanwezig is. Ook zal hij moeten leren hoe hij een roetfilter op een correcte manier kan vervangen, aangezien het verwijderen ervan niet langer toegestaan is.
Meer weten over de deeltjesteller? Klik dan op de button hieronder.